W żadnym przypadku Biblia nie przedstawia świata takim, jakim go widzieli starożytni. Jest właśnie zupełnie odwrotnie: To liberalna teologia wpisuje w teksty biblijne poglądy starożytnego orientu. Takimi insynuacjami posługuje się profesor A. Läpple, który tak przedstawia świat widziany oczami autorów Statego Testamentu:
„Ziemia to okrągła, płaska tarcza. Zajmuje ona miejsce centralne w dziele stworzenia i pływa po powierzchni znajdujących się pod nią wód, które stanowią są pierwotny ocean. Nad ziemią rozpościera się, jakby pokrywa – firmament, na którym umieszczone są słońce, księżyc i gwiazdy – niczym lampy. Ponad firmamentem znajdują się „górne wody”, które spływają na ziemię, poprzez okna lub śluzy, w postaci deszczu.”
Wystarczy jednak zaledwie kilka wierszy tekstu samej Biblii, by podważyć taki opis i wykazać, jak wierne prawdzie i dzisiejszemu zrozumieniu przyrody są wypowiedzi zawarte w Biblii:
W Księdze Hioba 26:7 czytamy: „Dach rozciąga nad pustką, ziemi niczym nie umacnia, wody chmurami krępuje, nie pękną pod nimi obłoki.” Ziemia ani nie pływa po praoceanie, ani też nie jest oparta na jakiejś stałej podstawie, raczej szybuje swobodnie w wielkiej pustce.
Również o kształcie ziemi dowiadujemy się z Biblii, z bezpośrednich albo też pośrednich wypowiedzi, chociaż ich zamiarem nie jest bynajmniej informowanie nas o tym: „Ten, co mieszka nad kręgiem (hebrajskie ‚chug’ = okrąg albo kula) ziemi” (Iz 40:22).
Sferyczny kształt ziemi wspomniany jest również w tekstach, opisującym powtórne przyjście Chrustusa na ziemię. Pan przybędzie nagle, jak błyskawica (Mt 24:27) i dla wszystkich ludzi będzie widoczny jednocześnie (Obj 1:7), chociaż w czasie tego przybycia na jednej połowie ziemi będzie dzień, a na tej przeciwległej noc. To właśnie potwierdza swoim tekstem Łk 17:30, 34-36, mówiąc:
„Tak też będzie w dniu, kiedy Syn Człowieczy się objawi … Powiadam wam: Tej nocy dwaj będą na jednym łożu, jeden będzie zabrany, a drugi pozostawiony. Dwie mleć będą na jednym miejscu, jedna będzie zabrana, a druga pozostawiona. Dwóch będzie na roli; jeden będzie zabrany, a drugi pozostawiony.”
Ta sytuacja, dziejąca się jednocześnie za dnia i w nocy, przedstawiona tu jako praca w polu lub nocne odpoczywanie, zależy od tego, w jakim miejscu obracającej się ziemi akurat ktoś się znajduje.
Również w Księdze Zachariasza (Zach 14:7) zapowiedziano przyjście Pana, w sposób nie przystający do ówczesnyego światopoglądu, a w sposób odpowiadający prawdzie: „Będzie to jeden jedyny dzień – Jahwe tylko wie o nim – nie będzie to dzień ani noc, wieczorną porą będzie jasno.”